Dhoofka Soomaalida iyo
Doodaha Taagan
Dhoofku beryahan dambe sida aynu
ognahay wuu macna badan yahay, sida inta badan loo yaqaanana waa
iyada oo dalka loo dhashay laga tago lana tago dal kale oo laga
sh aqaysan karo, wax laga kororsan karo, lana degganaan karo intii
la doono. Kaasi waa dhoofka weyn, waxse jira dhoof kale oo muddo
go’an ku siman, kaas oo noqon kara in loo baxo waxbarasho ama
caafimaad ama dalxiis ama arrimahaas qaar ka mid ah oo la isku
darayba.
Sida aynu wada og nahay dhoofku waa qayb ka mid ah socdaalka, waxana
lagu baxaa habab kala duwan oo uu ka “tahriibka” loo yaqaannaa ugu
halis badan yahay mararka qaarkood. Meesha uu doono ha ku socdee,
labo siyood uun buu qofku bixitaan ugu dh aqaaqi karaa: si
sharci ah, iyo si aan sharci ahayn. Sida hore waa si’ toos ah, hase
ye eshee sida dambe ayaa marka tahriibna lagu daro dhib badan lagala
kulmi karaa, oo be ryahan dambe dadka isku daya in ay sidaa
dambe yeelaan waxa mararka qaarkood lagula kaftamaa in ay “naftood
hurayaal” yihiin!
Waxa jira laba erey oo ingiriisi ah kalana ah “migrant” iyo
“immigrate”. Labadaa erey ka hore macnihiisu waa in socdaal dheer oo
shaqo-raadsi ujeeddadiisu tahay la galo. Ka dambe oo kaa hore ka
yara macne ballaadhanina waxa uu noqonayaa in dal shisheeye loo
dhoofo iyada oo ujeeddadu tahay in si kama-dambays ah loogu noolaado.
Dhoofka dadkeennu markaa labadaaba waa uu soo geli karaa.
Waa arrin jirta in ay soomaalidu weligeedba socdaallo dhaadheer oo
magacyo kala du wan leh geli jirtay. Marka taariikhda
soomaalida dib loo eego waxa la ogaan karaa in waxa hadda “dhoofka”
loo yaqaanno ay ka horreeyeen socdaallo dhaadheer oo “haya an”
loo aqoon jiray; kuwaas oo sida maanta dhoofku innala yahay si ka
duwan la ahaa soomaalidii hore ee noolayd tusaale ahaan qarnigii
19-aad. Marka jihooyin kale loo socdaallaa waa ay ka duwannaayeen,
waxase “hayaan” loo yaqaannay socdaalka inta hoos sida xeeb ama
meelo ku dhow laga guuro kor iyo meelo fog-fog loo guuro.
Hayaankii xilliyo hore
natiijadiisii waa in maanta la heli karo dad soomaali ah oo ku sii
dh aqan meelo ka mid ah Afrikada Bari. Abwaan
Raage Ugaas Warfaa , Alle ha u naxariist ee, oo ereyga
“hayaan” tix uu lahaa ku daray waa kii lahaa:
“Ama beelo kaynaan ahoo kor u hayaamaaya”
Hayaankii sidaa ahaa waxa ku xigay socdaallo kale oo “dhoof” loo
bixiyey; kuwaas oo la gu tegey Cadan, Afrikada Bari iyo
Dallalka Gacanka. Marba dunida meel baa la cammiraa oo wax lagu
sheegaa, gedgeddoonka waayuhuna galabba waa cayn. Maanta abbaartu
waa Yurubta Galbeed iyo Ameerikada Waqooyi - dhinacyada loo jeedo.
Inkasta oo soco dka soomaalidu uu ku socdo in uu noqdo sidii
jid dhinac keliya uun ka furan (one way). Macnaha in xagga dibedda
laga iman karo laguna noqon karo; xagga kale se ay ka-tegi stiisu
adkaato!
Arrinta dhoofku waa mid caalami ah, oo meelo badan oo adduunka ka
mid ah ayaa laga dhoofaa. Waxa loo dhoofaa shaqooyin, waxbarasho iyo
hawlo kale oo waxtar leh. Dallal badan oo soo koraya sida India oo
kale ayaa waxay dibedda u dhoofiyaan shaqaale ba dan, waxana
jiray qoraal soomaali ahaa oo aan xilli hore akhriyey oo aanan hadda
wada xasuusnayn, kaas oo ay ku qornayd in Rajiv Gandhi uu
xilligiisii shaqaalihii dalkiisa u dha shay ee dibedaha ku kala
maqnaa ku tilmaamay in ay sida baanka (Bank) oo kale ahaay een.
Halkaa waxa loo qaadan karaa dadka dakhliga hela ee dibedaha ku kala
maqan in ay dadyowgoodu taageero ahaan ku tiirsan karaan oo ay kolba
wixii ay u yara baahda an ee lacag ah sidii baanka oo kale
kala bixi karaan. Laakiin qaar aan wax laga faa’idinna waa ay jiraan.
Soomaalida waxa ku dhacay dhibaatooyin, oo xasillooni-darro ayaa
dallalkeeda qaar ka mid ah ka jirtay xilliyo hore ama imikaba
meelaha qaar ka jirta. Markaa dalalka soomaa lida haddii aynu
kala qaadno, jamhuuriyadda Soomaaliland waa dal nabad ah Ilaahay
ma hadi ha gaadho e’. Dadkeedu waxay inta badan u dhoofaan sida
ummadaha kaleba sha qooyin, waxbarasho iyo waxyaalo
horumarinta nolosha qayb ka ah sida ganacsiga oo kale. Soomaaliya
iyana waa dal deris ah, hase yeeshee meelo badan oo ka mid ah waxa
ka jirta xasillooni-darro. Xasillooni-darradaas ayaa in badan oo
dadkeeda ka mid ah ku dirqida in ay tagaan dallalka kale ee nabadda
ah si ay noloshooda u sii wadaan, shaqoo yin iyo waxyaalo kale oo
lagama maarmaan u ah geeddi-socodka noloshana u helaan. Markaa guud
ahaan soomaalida inta dhoofka ku hawlan in badan oo ka mid ahi
layaab m alaha, oo waxyaalo badan oo arrintaa sababaya ayaa jira.
Faa’iido ayuu dhoofku yeelan karaa haddii qorshe iyo ujeeddo fiican
lagu daro. Ciddii shaqooyin fiican u dhooftaa ehelkeeda iyo
dalkeedaba wax bay ku soo kordhin kartaa. Qofka cilmi loo baahan
yahay soo bartaa hadhow dadkiisa ayuu uga faa’iidayn karaa. Ka
ganacsi u baxa iyo ka dalxiis u baxa iyo cid kastaa oo hawl fiican u
baxdaana waa la mid. Arrimahaasi horumarka ayey wax ku kordhiyaan ee
waxba kama dhimaan.
Dadkeenna waxa ugu waxtar badnaa ilaa imikana kaalinta koowaad ku
jira, sida ay ila tahay, dadkii u dhoofay Dallalka Gacanka qaarkood.
Waxa kuwaa soo raaci kara qaybo ku nool qaaradda fog ee Ameerikada
Waqooyi, gaar ahaan Maraykanka. Markaa arrintu waxay ku xidhan tahay
kolba xaaladda meesha iyo sida ay dadku u dadaalaan.
Qoraalkan ujeeddadiisu ma aha in dadka dhoofka lagu dhiirri-gelinayo,
ee waa in la doo nayo in la ogaado in aanu dhoofku wada
faa’iido ahayn, isla markaasna wada khasaare ahayn. Marka aynu
“dhoof” leenahay “tahriibka” kuma darayno, waayo tahriibku waa halis
weyn oo ay tahay in aanay dadkeennu, gaar ahaan da’yartu, ku
dhaqaaqin ciddii maanka ku haysana lagala taliyo. Dhoofka inta badan
laga hadlayaa waa ka sharciga ah ee aanay qofka naftiisa waxyeello
soo gaadhayn muddada uu socdaalka ku jiro, hanti badan ah oo ka
baxda mooyaane. Kaas ayaa u baahan in la is weydiiyo.
Ugu dambayn, waddankeenna ayeynu maanta ku haysannaa waxyaalo badan
oo awel loo dhoofi jiray, sidaa darteed isaga ayaa hanti badan oo
dhoof ku bixi lahayd wax lag aga qabsan karaa. Isaga ayaa
hantideennii ma-guuraanka ahayd ah, qof kastaana isa ga ayuu
haybad ku leeyahay. Nolol la hubo ma aha in laga ordo si loo higsado
mid aan la hubin. Waa tii maahmaahdii qalaad ahayd: “Bari
iyo galbeedba gurigaaga ‘dalkaaga’ ay aa ka fiican”.Dal
shisheeye waa dareen-ku-joog, dal loo dhashayna waa niyad-ku-joog.
Axmed Iid Aadan
ahmediid@hotmail.com
Dhaqan.wordpress.com |
|